Data publikacji: 2025-02-21, 9:35

Ilość wyświetleń: 144

WERYFIKACJA DEKLARACJI ŚMIECIOWYCH !!


Odsłuchaj

Powrót

WERYFIKACJA DEKLARACJI ŚMIECIOWYCH !!

Uprzejmie informujemy, iż Urząd Miasta i Gminy w Tolkmicku przystępuje do wnikliwej weryfikacji danych zawartych w deklaracjach „śmieciowych”, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących nieruchomości na terenie Gminy Tolkmicko. Wstępna, wyrywkowa weryfikacja złożonych dotychczas deklaracji wykazała, że błędy w nich zawarte dotyczą głównie zaniżonej ilości osób zamieszkujących na danej nieruchomości.

Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych, takich jak np. liczba osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, właściciel jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

W związku z powyższym, apeluję do Mieszkańców Gminy Tolkmicko, którzy w dotychczas złożonych deklaracjach nie dokonali aktualizacji liczby osób zamieszkujących nieruchomość, aby złożyli korektę deklaracji do dnia 15 marca 2025 roku, wskazując aktualne dane do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. w przypadku urodzenia się dziecka, wprowadzenia się nowych osób, powrotu z zagranicy, wynajmu lokali dla pracowników sezonowych, przyjmowania turystów)

Przypominamy, że opłatę za odpady komunalne należy uiszczać w miejscu zamieszkania (w miejscu wytwarzania odpadów). W związku z tym aktualizacji deklaracji powinni dokonać również właściciele nieruchomości, na której mieszkają osoby niezameldowane oraz osoby posiadające nieruchomość na której znajduje się domek letniskowy lub nieruchomość wykorzystywana jest na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Informuje się, iż zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Burmistrz w celu weryfikacji złożonych deklaracji może wykorzystać informacje i dane znajdujące się w jego posiadaniu, Urzędu oraz w posiadaniu gminnych jednostek organizacyjnych. Weryfikacja złożonych deklaracji odbywać się będzie w oparciu o posiadane dane źródłowe, tj.: m.in. dane z ewidencji ludności, dokumentacji uprawniającej do pobierania świadczeń rodzinnych i wychowawczych, stanu zużycia wody, jak również w oparciu o wywiad środowiskowy.

W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracjach, organ wezwie do udzielenia wyjaśnień oraz do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazując stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.

Niedopełnienie tego obowiązku skutkować będzie wszczęciem postępowania i wydaniem decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Ponadto informujemy, iż zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach karze grzywny podlega ta osoba, kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6m ust. 1, 11 lub 2 ustawy nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Powyższe dotyczy zatem niedopełnienia obowiązku złożenia pierwszej deklaracji, jak również niedopełnienia obowiązku złożenia deklaracji w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.


Logotypy Unii Europejskiej, RP oraz Warmii i Mazur